Akadálymentesített játszótéri eszközök

Akadálymentesített játékok: A gyártó úgy tervezte, hogy minden gyermek számára, beleértve a mozgáskorlátozottakat is, hogy közösen, boldogan együtt játszva, fejleszteni tudják tehetségüket. A játékok tartalmaznak, készségfejlesztő paneleket, interakciós elemeket, ötletes dekorációkkal díszítve.  A hagyományos játékoknál jóval biztonságosabbak. Minden termék felülete csúszásvédő burkolattal rendelkezik, a felfüggesztések, az elemek rögzítése jóval erősebbek.

Gyermekkorban észrevétlenül formálódnak a szociális készségek és a legnagyobb természetességgel épülnek a fiatalságba az olyan készségek, tulajdonságok, mint elfogadás, empátia, segítőkészség, kommunikáció, kreativitás. Társadalmunk egészséges fejlődése tekintetében kiemelt fontosságúak ezek a szempontok. Gyermekeink jövője nem „kötelesség” hanem szívünk vágya.

Kisgyermek korban még nincsenek előítéletek, se sztereotípiák - a gyermekek nyitottak a világra, elfogadóak. Egy játszótér megtervezés az egyetemes tervezés elveinek figyelembe vételével nyitás valami új felé. Játszótér: olyan téma ez, mely könnyebben megfogható a társadalom számára - hiszen számos élethelyzetben - szülőként, nagyszülőként mindenki a legjobbat szeretné gyermekeinek. A gyermekek között egyetemesen tervezett játszótér hidat jelenthet, melyen átmenve a gyermekek közös élményeket szereznének, megtapasztalnák az együttélés természetességének fontosságát. Tehát, bátorítsuk az azonos korú, de különböző képességű gyerekek közös játékát, legyenek egy kupacban azonos funkciójú, de különböző nehézségi szintű játékok - pl. mászás, hinta, forgás Ezeket lehet egyesíteni, folyamatossá tenni vagy egymáshoz közel elhelyezni. Mindenből legyen több.

Befogadó játszótéri eszközökre néhány példa:

A körforgók intenzív forgása kedvezően hat az agy egyensúlyozó idegpályáira. Annak érdekében, hogy ép és sérült kisgyermekek együtt tudják használni a játékot többfajta kialakítás elképzelhető. Ennek legegyszerűbb változata az, mikor a sérült kisgyermek kerekesszékéből, vagy babakocsiból kiszállva helyet foglal a körforgó olyan ülőpadján, melyen megfelelő kapaszkodással és lábának alátámasztásával kényelmesen és biztonságosan helyet tud foglalni. Másik megoldás, amennyiben a játék az aljzatba süllyesztve kerül kialakításra, és szintben megközelíthetővé válik, úgy akár kerekesszékkel is használható lesz. Ebben az esetben is a körforgó átmérőjét olyan nagyságúra kell tervezni, illetve a kört beosztani, hogy legalább egy kerekesszéket használó gyermek részére, és vele együtt játszó többi kisgyermek is együtt tudja az eszközt használni

.

Hinták: Kerekesszékkel használható hinták (biztonsági kapaszkodókkal, lehajtható közlekedő rámpával, és hajtókarokkal), szülő-gyermek (pl. baba-mama) és testvér hinták, többszemélyes fészekhinták különböző elgondolásban, de mind alkalmasak az egyetemes tervezés szerinti egyenlő használatra. A hinták, a csúszdák mellett az egyik legkedveltebb nagymozgásos játékélményt biztosító eszközök, nagyon kedveltek a különböző korosztályos ép és sérült kisgyermekek körében egyaránt.

A minden korosztály számára kedvelt csúszdák kialakítása szintén nagyon változatos módon történhet. Ha magában áll, megközelítése körülményesebb lehet (létrát mozgássérült kisgyermek nehezen, vagy nem tud leküzdeni), célszerű a csúszda kombinált eszközbe történő integrálása- így a játék bizonyos részei használhatók lehetnek akadálymentes szempontból is.

 

Homokozó asztalok kialakítása mindig olyankor jelentkezik igényként, mikor kisgyermeknek azt a lehetőséget kell biztosítani, hogy ülő/fekvő pozícióból tudja használni az adott eszközt. Többféle megoldás kínálkozik, de minden megoldás esetében fontos, hogy a homok utánpótlás könnyen kivitelezhető legyen-, azaz célszerűen az eszközt javasolt nagyobb, általános használatú homokozó mellé telepíteni. A homokozó asztal/emelvény kialakításánál szempont, hogy kerekesszékkel alá lehessen gurulni-azaz a térdszabad kialakítás-, a könyök letámaszthatóságának alapvető követelményként kell teljesülnie.

 

Az oktató panelek számos változatban és kialakításban állnak rendelkezésre. Jó megoldás az, mikor a különböző tematikára felfűzött egységek (logikai feladványok, tantárgyakhoz kapcsolódó információs panelek, tematikus oktató panelek, kézügyességet fejlesztő panelek-kirakósok, a szelektálós-válogatós panelek stb.) olyan módon kerülnek kialakításra, hogy bemart tapintható módon látássérült gyermekek, térdszabad kialakítással mozgáskorlátozott kisgyermekek is könnyen használhassák. A kontrasztos kialakítás szintén segíthet olyan látássérült kisgyermekeknek, akik még rendelkeznek látásmaradvánnyal.

 

Rugós játékok: A rugós játékok alkalmasak egyrészt mozgásfejlesztésre, másrészt ügyességi játékként is kialakíthatóak. Ha mozgássérült kisgyermek helyezkedik rá, mindenképp megtámasztó és kapaszkodó kialakítása szükséges. Kedvező az olyan kialakítás, mikor az ép és sérült kisgyermek együtt tudja használni az eszközt.

 

A kisebb-nagyobb kuckók- melyek megjelenésüket tekintve lehetnek építmény/térplasztika/ jármű stb. jellegűek teret biztosítanak a zártabb térben való játékhoz. Mivel ezek az eszközök kisebbek a kombinált játékelemeknél- a kisebb csoportban, vagy akár egyedül az elvonulás lehetőségét nyújtja. A kuckó belső terében elegendő manipulációs helyet kell biztosítani a kerekesszékkel történő közlekedéshez.

 

Trambulinok: padozatba süllyesztett kisebb és nagyobb trambulinok lehetővé teszik, hogy akár kerekesszékkel együtt is kipróbálhassák azt mozgássérült gyermekek. Amennyiben kapaszkodót is helyeznek mellé, az biztonságérzetet adhat mozgás-, látássérült gyermekeknek is.

 

Kombinált játékelemek: Várak, járműjátékok, bármilyen nagyobb alapterületű és változatos funkciókat egyesítő központi játékelemek a „legmenőbb játék”-ként lehetnek az egyetemesen tervezett játszóterek leginkább kedvelt elemei.